Hero en Telesuper

“Telesuper is echt een voorloper in boodschappen voor de kinderopvang”

Erik Teunissen is facility manager bij Hero kindercentra. De organisatie heeft 85 kinderdagverblijven, BSO’s en peuteropvanglocaties in Haarlem en Spaarndam. Allemaal bestellen ze de boodschappen bij Telesuper.  

‘Hero kindercentra is 2,5 jaar geleden ontstaan uit een fusie tussen Stichting Kinderopvang Spaarne (SKOS) en Stichting Kinderopvang Haarlem. Het versmelten van twee organisaties heeft tijd nodig. Tot voor kort bestelde een deel van de locaties nog bij hun ‘oude’ leveranciers. Zo’n 60% werkte al samen met Telesuper en de andere 40% bestelde de boodschappen bij lokale partijen. Omdat we nu als Hero één organisatie  zijn, wilden we naar één voedingsbeleid met één boodschappenleverancier. Dat is Telesuper geworden.

Gezond, biologisch & lokaal

De basis van ons nieuwe voedingsbeleid bestaat uit de uitgangspunten voor de kinderopvang van het Voedingscentrum, aangepast aan onze eigen Hero-inzichten. Gezond en lekker en met zo min mogelijk toevoegingen, zoals suikers, zout, vetten en kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Daarnaast zijn de producten zoveel mogelijk biologisch, seizoensgebonden en in Nederland geproduceerd. In het kader van duurzaamheid bieden we ook weinig vleesproducten aan. Ouders van nu hebben vaak een ander beeld van goede voeding dan vroeger, zowel op het gebied van gezondheid als duurzaamheid. Daar sluiten we met het nieuwe voedingsbeleid graag op aan.

Assortiment passend bij voedingsbeleid

Het was voor ons belangrijk dat de partij die bij al onze locaties de boodschappen zou gaan bezorgen maatwerk kon leveren, zodat het assortiment bij ons nieuwe voedingsbeleid zou passen. De key accountmanager dacht echt met ons mee over hoe we de boodschappen op het voedingsbeleid konden laten aansluiten. Vanuit de ervaring met andere klanten uit de kinderopvang had hij veel kennis over de branche. Daarbij bleek Telesuper zelf al een lijst ­­te hebben met producten die passen binnen een gezond voedingsbeleid. Die lijst had veel overeenkomsten met de onze; een fijn startpunt. Deze flexibiliteit en aandacht hebben wij als heel prettig ervaren.

Bestellijsten op maat

Samen met Telesuper hebben we drie bestellijsten samengesteld: één voor de kinderopvang, één voor de bso en één dagkeuzelijst. Vanuit het oude voedingsbeleid konden locaties nog limonade, koekjes, harde kazen en smeerkaas bestellen; dat is nu niet meer het geval. Nieuw op de lijst zijn onder andere diverse soorten kinderthee – zonder suiker uiteraard – om ook iets anders aan te kunnen bieden naast water en melk. Daarnaast heeft Telesuper speciaal voor ons humus met minder zout aan het assortiment toegevoegd.

Snel & makkelijk bestellen

De locaties kunnen vanuit de drie bestellijsten in de webshop van Telesuper snel en makkelijk het eten en drinken bestellen dat binnen het nieuwe voedingsbeleid past. Zo weten we zeker dat alle kinderen gezonde  producten op hun bordje krijgen.

Snel schakelen

De overstap van de laatste 40% van de locaties moest binnen een vrij korte tijd plaatsvinden. Met de key accountmanager heb ik snel achter elkaar een reeks overleggen gehad over de aanpak op operationeel, praktisch en strategisch vlak. Hij wist precies te achterhalen wat onze wensen waren en heeft dat vertaald in een concreet actieplan.

Logistiek maatwerk

Hero heeft 85 locaties verspreid over Haarlem en Spaarndam, wat in sommige gevallen voor wat logistieke uitdagingen zorgt. Op verschillende locaties is maatwerk vereist op het gebied van parkeren en het levervenster. Zo is er op veel BSO’s slechts een uur de mogelijkheid om de boodschappen in ontvangst te nemen. De levertijd komt dus ontzettend nauw. Telesuper heeft ook op dit vlak maatwerk geleverd en ervoor gezorgd de levering voor alle locaties goed geregeld is.

Vloeiende overgang

De overgang is bijzonder goed verlopen. Ik ben vanuit mijn functie als facilitair manager gewend om te anticiperen op verschillende scenario’s, maar dat was achteraf helemaal niet nodig. Ook mijn collega’s op de locaties waren vol lof. Meestal hoor ik niets zolang de zaken op orde zijn, maar nu kreeg ik mailtjes van collega’s die even kwijt wilden dat ze zo blij waren met de ondersteuning van Telesuper bij de overgang.

Toekomst

Op dit moment nemen we alleen nog consumptieve producten – eten en drinken - af bij Telesuper. We zijn aan het onderzoeken of we ook de verzorgingsproducten bij Telesuper gaan bestellen. Denk aan luiers en zonnebrand, maar ook aan washandjes, hoeslakentjes en luieremmers. Wie weet wordt Telesuper in de toekomst dus wel onze totaalleverancier.

Duurzame relatie

In mijn facilitaire verleden heb ik met menig leverancier te maken gehad, waardoor ik goed het kaf van het koren kan scheiden. Voor mij is het duidelijk dat Telesuper echt kwaliteit en maatwerk levert en voor een duurzame relatie gaat. Daarnaast is uit de manier waarop het traject is verlopen gebleken dat Telesuper echt een voorloper is in de kinderopvang.’

Weten wat Telesuper voor jouw kinderopvang kan betekenen? Klik HIER