boer

Superfoods van eigen bodem

Ben jij al bekend met superfoods? Onze Nederlandse boerenkool staat bijvoorbeeld over de hele wereld bekend als superfood, maar wist je dat we nog veel meer krachtpatsers in ons midden hebben? Lees in onderstaand artikel meer over wat superfoods zijn en wat wij van eigen bodem bieden.

Wat zijn superfoods?


Het wondermiddel van de laatste jaren op het gebied van gezondheid zijn de superfoods. Dit zijn voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan vitamines, antioxidanten, mineralen, aminozuren en enzymen. Ze zijn direct afkomstig uit de aarde en oceaan zoals de natuur het bedoeld heeft. Van een ontbijt met yoghurt en lijnzaad tot een salade met quinoa tijdens het avondeten. Je hebt verschillende soorten superfoods elk met eigen gezondheidsvoordelen.

Superfoods van eigen bodem


1. Andijvie voor sterke botten
Gemiddeld bevat andijvie meer mineralen dan andere groenten. Eet het voor gezonde ogen, sterke botten, een goede bloedstolling en om je lever te ontgiften. Wil je eens wat anders dan andijviestamppot? Ga dan eens voor een andijviesalade!

2. Boerenkool: veel voedingsstoffen en vezels
Boerenkool knalt uit elkaar van de gezonde stofjes. Zo bevat het calcium (zelfs meer dan melk!), extreem veel vitamine C en K, een hoog ijzergehalte en antioxidanten. Stoffen die helpen tegen veroudering en goed zijn voor je immuunsysteem, ogen en huid. Wil je een typische Hollandse pot op tafel zetten? Kies dan voor boerenkoolstamppot met worst.

3. Kapucijners: een natuurlijke bron van voedingsvezels
De kapucijner of velderwtje wordt eigenlijk alleen in Nederland geteeld. Het is nogal een gevoelig boontje (voor te veel water), daarom wordt ze ook wel de prinses onder de erwten genoemd. Kapucijners zitten boordevol vitamines, zoals vitamine C, B1 en B2, maar bevatten ook ijzer, kalium en eiwitten. Daardoor zijn ze ook een goede vleesvervanger.

4. Wortels: goed voor je ogen
‘Eet wortels, dat is goed voor je ogen.’ Grote kans dat je dit vroeger wel eens te horen kreeg. En het is waar! Betacaroteen uit een wortel wordt door je lichaam omgezet in vitamine A. En die vitamine helpt je netvlies om licht om te zetten in signalen naar de hersenen. Krijg je te weinig vitamine A binnen, dan kun je nachtblindheid of droge ogen krijgen. Knabbelen maar!

5. Knolselderij: vol vitamine C
Knolselderij is niet alleen lekker in soep. Maak eens knolselderijpuree of bereid het in de oven. Een échte superfood. De knol zit namelijk vol vitamine C. Met een goede portie knolselderij houd jij je weerstand op peil. En nog meer goed nieuws: hij staat ook bekend als libidoverhogend…

6. Rode kool: goed voor je weerstand
Rode kool is je beste vriend tijdens het griepseizoen. Met zijn dieprode kleur is deze kool een prachtige groentesoort. Naast de mooie kleuren is de rode kool ook super gezond. Deze koolsoort bevat ongeveer 85 procent van de dagelijkse hoeveelheid vitamine C die ons lichaam nodig heeft en is dus goed voor je weerstand. En wist je dat het stofje thiocyanaat als ziekteremmer werkt? Maak dus eens een lekkere salade van rode kool of ga voor een winterse stamppot. Wil je toch liever eens iets anders proberen? Hier vind je alle andere recepten met rode kool.

Superfoods in onze receptenmodule


Heb jij onze receptenmodule al een keer bezocht? Neem eens een kijkje en vind talloze recepten voor het ontbijt, lunch of diner met superfood als ingrediënt!

Deze tekst is geproduceerd door onze partner Coop.