Zout: fout?

Te veel zout is niet gezond voor je, en al helemaal niet voor kleine kinderen. Maar waarom eigenlijk? Dat, en hoe je de zoutinname van kinderen op de opvang kunt beperken, lees je in dit blog. 

Dit blog is geschreven door Voedingsjungle, een kennis- en communicatiebureau gericht op voeding van kinderen. De missie van Voedingsjungle: ieder kind een gezonde eetopvoeding! Voedingsjungle geeft concrete antwoorden in de jungle aan voedingsberichten, door wetenschap te vertalen naar praktijk. De Richtlijnen goede voeding zijn de basis, aangevuld met wetenschappelijk onderbouwde kennis.

Liever minder

Wist je dat zout onmisbaar is om te kunnen overleven? Zout is dus niet alleen maar fout. Je hebt het nodig om de vochtbalans in het lichaam op peil te houden en om ervoor te zorgen dat spieren en zenuwcellen goed blijven werken. Krijg je er te veel van binnen, dan kun je last krijgen van je nieren of een te hoge bloeddruk. Kleine kinderen kunnen nog minder goed tegen zout. Daarom is het advies voor kinderen tot 4 jaar om niet meer dan 3 gram zout per dag binnen te krijgen. Voor volwassenen is dit 6 gram. Best een uitdaging, ook al voeg je zelf geen zout toe. Het meeste zout dat je eet zit namelijk in de producten die je koopt. Denk aan brood, soep en sauzen, maar ook in chips, koek en gebak. Het helpt producten beter houdbaar te maken, verbetert de smaak en textuur. Zout heb je bijvoorbeeld nodig om luchtig brood te kunnen bakken.

Natrium-wattes?

Als we het over zout hebben, dan hebben we het eigenlijk over ‘natrium’. Natrium zit in veel meer producten dan je misschien denkt. Het zit bijvoorbeeld in bakpoeder, ofwel natrium-waterstofcarbonaat en dus ook in koek en gebak. Maar ook in smaakmakers zoals vetsin en natrium-glutamaat wat zorgt voor die typische hartige smaak. En je vindt het terug in sommige conserveermiddelen, zoals natrium-bezoaat om bijvoorbeeld jam of fruitsappen langer te kunnen bewaren. Gewoon keukenzout, ofwel natrium-chloride bestaat voor veertig procent uit natrium. Vermenigvuldig je de hoeveelheid natrium met 2,5 dan krijg je de hoeveelheid natrium uitgedrukt in ‘zout’. Zo zetten fabrikanten het ook op het etiket in de voedingswaardetabel. Dat maakt het  makkelijker om op zout te letten.

Check het etiket

Op de opvang kun je zelf ook aan de slag om de zoutinname van kinderen te beperken. Let bijvoorbeeld eens extra op het zoutgehalte van de producten die kinderen vaak eten. Denk aan kaas, vlees, vleesvervangers en hartige broodsmeersels zoals hummus en groentespreads. Door het zoutgehalte per 100 gram te vergelijken, zie je al snel welke de beste keuze is. Handig om te weten: groentespreads en andere hartige broodsmeersels bevatten liefst niet meer dan 1 gram zout per 100 gram, kaas liever niet meer dan 2 gram zout per 100 gram en (vegetarische) vleeswaren liefst niet meer dan 2,2 gram zout per 100 gram. Minder is natuurlijk altijd beter. En omdat te veel zout niet gezond is, is variëren met zoet beleg, zoals plakjes fruit of een dun laagje jam of appelstroop een prima oplossing. Beleg je ook nog eens dun of gebruik je een half plakje, dan scheelt dat sowieso de helft! Goed bezig!

Meer lezen over gezond en lekker broodbeleg? Klik HIER!