vegetariërs-eten-minder-vlees-gezonde-voeding

Week zonder vlees: 6 redenen om wat minder vlees te eten

Van 8 t/m 14 maart is het de Nationale week zonder vlees. Dankzij vleesvervangers en andere producten is vegetarisch eten tegenwoordig helemaal niet meer moeilijk. Er zijn veel goede redenen om vlees wat vaker te laten staan. Wat dacht je van deze 6?

 

1. Er zijn veel lekkere en makkelijke vleesvervangers


Vlees vervangen door een vegetarische of zelfs veganistische variant is nog nooit zo makkelijk geweest. Kies bijvoorbeeld voor plantaardige kipstukcjes door de pasta, vega-spekcjes door de stamppot of vegan nuggets bij de frietjes.

Benieuwd naar al onze vleesvervangers? Neem dan een kijkje in onze DEMO-shop

2. Je probeert nog eens wat nieuws


Wanneer je jezelf voorneemt om meer vegetarisch te koken, word je ‘gedwongen’ om nieuwe recepten te zoeken. Leuk om weer eens iets nieuws te proberen! Daarbij zijn er ook heel originele en veelzijdige vleesvervangers. Wat dacht je bijvoorbeeld van oesterzwam bitterballen of een Griekse rondo met feta? Een welkome aanvulling op de tartaartjes, kipfilets en varkenslapjes.

 

3. Je draagt bij aan een milieuvriendelijkere wereld


Er is veel land, water en voer nodig voor de dieren die uiteindelijk op je bord belanden. Zo is voor het produceren van één biefstukje maar liefst 4 duizend liter water nodig. Ook stoten de dieren broeikasgassen uit. Door minder vlees te eten, steun je de milieubelastende vleesindustrie minder.

 

4. Je draagt bij aan een diervriendelijkere wereld


Veel dieren die worden gebruikt voor hun vlees leven in niet al te beste omstandigheden. Eet je minder vlees? Dan zorg je ervoor dat er minder dieren zijn die op die manier moeten leven. Als je toch af en toe van een stukje vlees wilt genieten, kun je kiezen voor een diervriendelijk keurmerk, bijvoorbeeld Beter Leven. Hoe meer Beter Leven-sterren, hoe fijner de leefomstandigheden van het dier.

 

5. Het is beter voor de gezondheid


Met name rood en bewerkt vlees zijn niet goed voor de gezondheid. Ze kunnen niet alleen aanzetten tot de productie van kankercellen, maar zijn ook medeverantwoordelijk voor veel hart- en vaatziekten. Kanttekening is hierbij wel dat als je vegetarisch of veganistisch eet, je goed moet opletten of je alle voedingsstoffen (zoals vitamine B12), voldoende binnenkrijgt.

 

6. Het kan goedkoper zijn


Wanneer je de kip in de pasta niet vervangt door een vegetarische variant, maar door bijvoorbeeld een extra aubergine, dan ben je voordeliger uit. Je kunt ook kiezen voor een recept dat in de basis al vegetarisch is. Dan mis je het vlees meestal niet eens én ben je vaak goedkoper uit.

Benieuwd naar al onze vleesvervangers? Neem dan een kijkje in onze DEMO-shop