Vandaag vegetarisch?

Misschien zie je het ook wel terug bij jullie op de opvang: steeds meer kinderen die vegetarisch eten. Is dat wel gezond voor kinderen en wat bied je ze dan aan?

Waar hebben we het over


Dat vegetariërs geen vlees eten, dat is vast geen nieuwtje. Maar de ene vegetariër is de andere niet. Zo eten lacto-ovo vegetariërs wel zuivel, kaas en eieren, maar geen vis en eten pesco-vegetariërs dat juist weer wel. Flexitariërs, ook wel parttime vegetariërs, eten wel vlees, maar bewust niet elke dag. En veganisten eten helemaal geen dierlijke producten. Het lijkt erop dat het aantal vegetariërs de afgelopen jaren is gegroeid, al is dat lastig om hard te maken omdat de gebruikte definities nog al eens verschillen.

Waar kun je op letten?


Maar wat betekent vegetarisch eten voor kleine kinderen? Het belangrijkste is dat je het vlees goed vervangt, om voldoende eiwitten, vitamine B12 en ijzer binnen te krijgen. Het helpt als een kind wel zuivel, eieren en vis eet. Daar zit dat ook in. Neemt een kind geen melk(producten)? Dan zijn sojadranken en -producten met toegevoegd calcium en vitamine B12 de enige volwaardige vervangers met voldoende goede eiwitten. Vlees is ook een belangrijke bron van ijzer. Plantaardige bronnen - zoals volkoren granen, groene bladgroente, noten of tofu - bevatten ook ijzer, maar dat ijzer wordt door het lichaam minder goed opgenomen dan ijzer uit vlees. De ijzeropname uit plantaardige bronnen kun je helpen door bij de maaltijd iets met vitamine C te eten, zoals fruit of groente.

Lekkere lunch


Maar hoe pak je het dan aan op het kinderdagverblijf? Neem bijvoorbeeld de lunch: met volkoren brood ben je al goed op weg. En beleg als pindakaas, notenpasta, zuivelspread, mozzarella en ei zit vol goede eiwitten. De dierlijke producten bevatten ook vitamine B12. Met wat vers fruit of snackgroente maak je het nog lekkerder en help je de ijzeropname. Eten jullie warm op de opvang? Kies dan volkorengraanproducten, zoals volkorenpasta of volkoren couscous en vervang vlees door ei, tofu of peulvruchten aangevuld met groente. Af en toe kun je ook een (halve) kant-en-klare vleesvervanger aanbieden. Check dan het etiket of er ijzer en het liefst ook vitamine B12 in zit. En kies het liefst een variant met wat minder zout. Dat gaat natuurlijk ook op voor de vegetarische (smeer)worst als broodbeleg.

Vegetarisch, prima optie!


Kinderen kunnen dus gezond vegetarisch eten, als het vlees volwaardig wordt vervangen. Willen ouders hun kinderen volledig veganistisch opvoeden? Dan adviseert Voedingsjungle ouders om zich goed te laten informeren door een kinderdiëtist. Zo verklein je de kans op tekorten. Willen ouders dat hun kind juist wel vlees eet? Ook dat kan met een vegetarisch aanbod op het kinderdagverblijf. Vlees kan prima bij het ontbijt of de avondmaaltijd thuis.

Dit blog is geschreven door Voedingsjungle, een kennis- en communicatiebureau gericht op voeding van kinderen. De missie van Voedingsjungle: ieder kind een gezonde eetopvoeding! Voedingsjungle geeft concrete antwoorden in de jungle aan voedingsberichten, door wetenschap te vertalen naar praktijk. De Richtlijnen goede voeding zijn de basis, aangevuld met wetenschappelijk onderbouwde kennis.



Afbeelding