Zo wordt water drinken gemakkelijk

Telesuper Tipt: Zo wordt water drinken gemakkelijk

In alle jaargetijden is water drinken belangrijk voor je lichaam als in de zomer. Wordt het warm weer? Dan is water drinken nog veel meer van belang. Bij hoge temperaturen is uitdroging een serieuze bedreiging. Het is dus goed om water drinken onder de aandacht te brengen én om het als goede gewoonte aan te leren.

Water drinken


Water drinken is van levensbelang. Het menselijk lichaam kan niet functioneren zonder water. Water is een transportmiddel dat van belang is bij een groot aantal processen. Zo is water essentieel bij het verteren van voedsel. Ook is het nodig om voedingsstoffen via de spijsverteringsorganen naar het bloed te brengen. Verder draagt water bij aan de scheiding van afvalstoffen en het is belangrijk voor het regelen van de lichaamstemperatuur.

Aanbevolen vochtinname


De aanbevolen vochtinname is per persoon verschillend. Die hangt af van een aantal factoren,zoals leeftijd, lichaamsgewicht en de mate van lichaamsactiviteit. Ook de omgevingstemperatuur speelt een rol. Zo zal je lichaam in de winter minder behoefte hebben aan vocht dan in de zomer. Volwassenen verliezen zo’n 2,5 tot 3 liter vocht per dag. Gedurende de dag moet je deze hoeveelheid weer aanvullen. Dat doe je deels door vocht uit voeding. Hiermee vul je ongeveer 1,5 liter wordt aan. de rest moet je uit water halen.

Baby's en ouderen


Veel mensen vinden het lastig om de dagelijkse vochtbehoefte binnen te krijgen, maar voor ouderen is dit een wezenlijk gevaar aangezien zij een minder goed ontwikkeld dorstgevoel hebben. Het lichaam van een 65-jarige, en zeker van een 80-jarige, signaleert dorst veel minder snel. Te weinig drinken is één van de factoren die kunnen leiden tot een vermindering van de cognitieve vaardigheden en tot vergeetachtigheid. Het lichaam van een pasgeboren baby bestaat voor 78% uit water. Voor baby's is het in principe niet nodig om extra te drinken, behalve op warme zomerdagen. Borstvoeding bevat voldoende water. Alleen wanneer de baby braakt, koorts of buikloop heeft, kan hij in korte tijd veel vocht verliezen en is extra water nodig.

Tips voor water drinken


Veel mensen vinden het moeilijk om voldoende water te drinken. Er zijn tips die helpen bij het water drinken. 1,5 liter water in één keer is natuurlijk een hele slok…

1. Neem op vaste tijden een glaasje water. Start hier direct mee bij het opstaan en verdeel de dag in vaste watermomenten.
2. Water drinken saai? Er zijn tegenwoordig ook veel watersoorten met een licht fruitsmaakje. Het is een beter en gezonder alternatief voor bijvoorbeeld veel cola, sinas of cassis. Er zitten veel calorieën in zulke suikerhoudende frisdranken. Kies daarom voor water, thee of koffie. Je kunt ook groente of fruit aan je water toevoegen. Komkommer en framboos zijn hier voorbeelden van.
3. Water is meest caloriearme drank: 0 calorieën. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is koffie niet vochtafdrijvend. Alcohol daarentegen wel. Je doet er dus verstandig aan om geen of weinig alcohol te drinken op een warme dag. Zo voorkom je dat je uitdroogt.
4. Vul thuis een flesje water en neem het mee als je op pad gaat. Zo heb je altijd water bij je onderweg.
5. Extra zoutinname is niet nodig, ook niet nu het lichaam meer transpireert dan normaal. Er zit al meer dan genoeg zout in ons dagelijkse eten.

 

Hopelijk helpen deze tips je om voldoende water binnen te krijgen!