Een natriumarm dieet, maar toch smaakvol eten: hoe doe je dat?

Een natriumarm dieet, maar toch smaakvol eten: hoe doe je dat? Vers en onbewerkt voedsel bevat weinig zout. Verse groente en vers fruit, (onbewerkte) aardappelen, rijst, melk en melkproducten mogen daarom gewoon gegeten worden bij een natriumarm dieet. Dat scheelt al een hoop. Maar hoe zit het met de rest?

Wanneer een bewoner veel vocht vasthoudt, een verminderde nierfunctie, hoge bloeddruk of hartfalen heeft, is het noodzakelijk dat hij of zij minder zout gaat eten. Een natriumarm dieet, dus. Gelukkig zijn er alsnog veel smaakvolle mogelijkheden om hen te voorzien van lekker eten. Benieuwd naar ons assortiment natriumarm? Bekijk dit in onze themashop!

Natriumarm tijdens ontbijt en lunch

Voor ontbijt en lunch zijn er verschillende natriumarme mogelijkheden. Yoghurt of kwark met fruit of jam mag gewoon gegeten worden. Maar ook voor brood met beleg zijn er diverse opties. Bijvoorbeeld een sneetje zoutarm volkorenbrood of rijstwafel zonder zout met boter zonder zout en natriumarme kaas. Er zijn ook soorten vleeswaren die in de basis minder zout bevatten, zoals fricandeaurosbief en licht gezouten rookvlees. Of misschien een keer plakjes banaan of verse aardbeien op brood? Een gebakken of gekookt eitje (zonder zout!) is ook altijd lekker bij ontbijt of lunch.

Tussendoortje

Als tussendoortje kan gedacht worden aan wat vers fruit, een handje ongezouten noten of studentenhaver, rauwkost zoals tomaten, paprika en komkommer of popcorn zonder zout. Keuze genoeg!

Avondeten zonder zout

Bij de bereiding van het avondeten mag bij een natriumarm dieet vanzelfsprekend geen zout gebruikt worden. Maar hoe geef je de maaltijden dan toch smaak? Soep zonder bouillon is maar een saaie bedoeling. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld nasi of pastasaus zonder zout.

Kruiden, knoflook en ui

Met knoflook, ui en kruiden kom je vaak al ver. Gebakken aardappelen kun je heel smaakvol maken met wat rozemarijn en eventueel een teentje knoflook. Wanneer je knoflook, ui en oregano, basilicum en/of tijm toevoegt aan passata, krijg je een smaakvolle pastasaus. Verse groente erbij en klaar is kees.

Kruidenmixen en andere smaakmakers

Ook zijn er diverse natriumarme kruidenmixen beschikbaar om de maaltijden wat op te peppen. Apollo heeft bijvoorbeeld kip-nasi-piri-piri-saté- en Za’Atar-kruidenmelanges zonder toegevoegd zout*. Verstegen heeft ook diverse natriumarme kruidenmixen, zoals voor kipvlees en vis. Ook kun je smaak aan de maaltijd toevoegen met natriumarme Knorr Aromat en kippenbouillon minder zout. Daarnaast is er ook natriumarm vlees en vis, zoals Pangasiusfiletsroomschnitzels en boomstammetjes

Smaakvol eten zonder natrium

Met deze producten wordt het al een stuk makkelijker om smaakvolle maaltijden te serveren aan bewoners met een natriumarm dieet. Tip: mocht u toch een keer zout willen gebruiken, kies dan voor zout dat minder natrium bevatten, zoals Losalt.

*Goed om te weten: wanneer er op een product staat dat het zoutloos is, dan moet dit volgens de wet ook daadwerkelijk zo zijn.