afval verspillen

Minder verspillen? Deze 8 tips helpen je op weg

Zo zonde: per Nederlander verspillen we jaarlijks ruim 34 kilo eetbaar voedsel, goed voor zo'n 120 euro per persoon. Dat kan beter! Met deze tips zorg je ervoor dat je makkelijk minder eten verspilt. Dat is goed voor het milieu en de portemonnee.

1. Gebruik een boodschappenlijstje en maak een planning
Als je geen boodschappenlijstje gebruikt, verspil je 40% meer dan gemiddeld. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu. Minder verspillen begint dus bij slim inkopen. Check voordat je de boodschappen bestelt wat er nog is. Ook een weekplanning kan helpen om gericht inkopen te doen en impulsaankopen te vermijden.


2. Bekijk goed de houdbaarheidsdatum
Wist je dat er twee soorten houdbaarheidsdata zijn? Op kort-houdbare producten zoals vlees of vis vind je de TGT-datum, die staat voor ‘te gebruiken tot’. Is de TGT-datum verstreken, dan kun je het product niet meer veilig eten. De THT staat voor ‘ten minste houdbaar tot’. Deze datum is een kwaliteitsgarantie: de inhoud is in elk geval goed tot de datum. Is de THT-datum verstreken en het product nog niet geopend? Vaak kun je het product dan nog prima eten of drinken. Sommige producten kun je zelfs maanden langer bewaren zonder dat de kwaliteit achteruit gaat.


3. Gebruik je zintuigen
En wat als je twijfelt of je dat pak yoghurt nog kunt eten? Gebruik dan je zintuigen. Ziet iets er nog goed uit: ruik en proef dan even. Als eten niet meer goed is, merk je het meteen. Een blik knakworstjes dat bol staat kun je beter meteen weggooien, daar kunnen bacteriën in gegroeid zijn.


4. Bewaar je eten in vershoudbakjes
Als je bederfelijke producten op de verkeerde manier of plek bewaart, kunnen ze eerder gaan rotten. Komkommers of tomaten bederven bijvoorbeeld in de koelkast sneller dan daarbuiten. Handig ezelsbruggetje: ligt in de supermarkt iets in de koeling, doe dat dan thuis ook. Zo niet, dan niet. Een uitzondering op de regel zijn eieren, deze kun je thuis beter wel in de koelkast bewaren. Ook blijft eten in afgesloten bakjes langer goed.


5. Daag jezelf uit om voedselverspilling tegen te gaan
Minder voedsel verspillen is beter voor de wereld en het milieu, maar je kunt ook geld en een hoop afval besparen: elke halve komkommer die je weggooit, is vijftig cent! Alle beetjes tellen flink op!


6. Creëer bewustzijn en noteer wat je weggooit
Om bewust te zijn van hoeveel eten je weggooit, kun je dit een week lang bijhouden. Dat lijkt overdreven, maar het geeft je inzicht én handvatten om dingen te veranderen. Ook bij het bereiden van eten geldt: meten is weten. Weeg je pasta, couscous en rijst af, zo kook je op maat en blijf je minder met restjes zitten. Vaak geeft een recept een halve paprika of ui als ingrediënt, bedenk daarom een tweede recept waar je de restjes in kwijt kunt of voeg, in het geval van groenten en fruit, gewoon de hele paprika in plaats van een halve toe. En hou je toch wat over? Wees dan creatief met je kliekjes.


7. Let op portiegrootte 
Bij de portiegrootte is het belangrijk rekening te houden dat sommige groente erg slinkt en pasta en rijst juist groter wordt. Reken ± 50 gram ongekookte rijst per persoon als je rijst als bijgerecht bij je hoofdgerecht eet en 75 gram ongekookte rijst per persoon als je de rijst in je hoofdgerecht verwerkt. Gekookte pasta kan je afgesloten in een vershoudbakje nog 2 dagen in de koelkast bewaren. Mits je het snel terugkoelt en binnen 2 uur in de koelkast zet. Roer er een lepeltje olijfolie doorheen om plakken tegen te gaan. In de vriezer kun je gekookte pasta 1 tot 3 maanden bewaren.


8. Ga creatief om met kliekjes
Hoe goed je ook oplet, er blijft altijd wel eens wat over. Dan komt het op creativiteit aan. Oude boterhammen doen het prima als bodem voor een quiche of als ingrediënt voor paneermeel of croutons. Maak er tosti’s, bruschetta’s of wentelteefjes van, of combineer brood met soep of een salade. Bananen met beurse plekken? Maak er een bananenbrood of -smoothie van. Zelfs schillen en afsnijdsels kan je bewaren in de vriezer en als het nodig is bouillon van trekken. Zie restjes dus niet meer als afval, maar als ingrediënt.

Deze tekst is geproduceerd door onze partner Coop.