groenten

Meer groente? Kinderspel!

De meeste ouders worstelen ermee; kinderen die amper groente eten. Maar waarom zijn groente zo belangrijk? En hoe kun jij als pedagogisch medewerker ouders hiermee helpen?


Lust ik niet


Met 12 maanden mogen baby’s met de pot mee-eten. En wanneer het mee-eten eindelijk een fijne routine wordt, komt al snel de lust-ik-niet-fase om de hoek. De groente bij de warme maaltijd is dan meestal de boosdoener. Frustrerend voor ouders, want vaak at hun kleintje kort daarvoor nog die groente of maaltijd zonder problemen. Soms komt het door peuterkoppigheid, soms door neofobie: angst voor het nieuwe. Wat het ook is, de zorgen bij ouders zijn er vaak niet minder om…

Valt reuze mee


Maar hoeveel groente hebben kinderen eigenlijk nodig? Het Voedingscentrum beveelt kinderen van 1 tot 4 jaar zo’n 50 tot 100 gram groente per dag aan. Wist je dat 5 snoeptomaatjes, 5 plakjes komkommer of 7 reepjes paprika elk al ongeveer 50 gram wegen? Die eerste 50 gram groente zijn dus zo binnen. Let wel op bij peuters en kleuters, die kunnen zich nog makkelijk verslikken. Snij de snoeptomaatjes daarom in de lengte door en blijf erbij als ze aan het eten zijn.

Het mag de hele dag!


Groente kun je op elk moment van de dag eten en dus ook aanbieden. Denk aan tussendoor of bijvoorbeeld tijdens de lunch. Wist je dat de vitamine C uit groente de ijzeropname uit volkorengranen helpt? Daarmee maakt groente de lunch niet alleen lekkerder, het maakt de lunch ook nog gezonder! Groente kan prima als beleg; denk aan avocado op brood, een lekkere groentespread of plakjes komkommer op een boterham met zuivelspread. Snackgroente zijn ook een ideaal tussendoortje voor wat later op de middag. Het helpt kinderen om er nog even tegenaan te kunnen, maar het ontneemt hen niet de trek in de warme maaltijd thuis.

Maak het leuk


Dat jonge kinderen leren eten door ervaring en imitatie, dat wist je vast al. Geef daarom zelf het goede voorbeeld als je met de kinderen samen op de groep eet. En maak groente eten leuk! Leg de groente bijvoorbeeld in een leuke vorm op een schaal, maak er gezichtjes van of zing er samen een liedje over. Of maak met de grotere kinderen een lekkere groentespread voor bij de lunch, zoals hummus of bietjesspread. Want zelfgemaakt smaakt nóg lekkerder!





Dit blog is geschreven door Voedingsjungle, een kennis- en communicatiebureau gericht op voeding van kinderen. De missie van Voedingsjungle: ieder kind een gezonde eetopvoeding! Voedingsjungle geeft concrete antwoorden in de jungle aan voedingsberichten, door wetenschap te vertalen naar praktijk. De Richtlijnen goede voeding zijn de basis, aangevuld met wetenschappelijk onderbouwde kennis.


Afbeelding