gezonde ontbijtjes

Gezonde ontbijtjes maak je zo

Een gezond ontbijt is een goede start van de dag. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Waar bestaat een gezond ontbijt uit? En hoe kun je hierin variëren?

Wat is een gezond ontbijt?

Je hebt het vast al vaker gehoord: ontbijten is belangrijk. Maar waarom? Ontbijten zorgt voor nieuwe energie en brengt de spijsvertering op gang. Er zijn natuurlijk verschillende ontbijtjes, maar een gezond ontbijt is vooral voedzaam en bevat ongeveer 300 tot 400 kcal. Het bestaat uit vitamines, mineralen en vezels die je bloedsuikerspiegel de rest van de dag stabiel houden. Dit zorgt ervoor dat je later op de dag minder ongezonde snack eet.


Stiekeme suikers

Veel Nederlanders eten ‘s ochtends veel suiker, vaak zonder dat ze het doorhebben. Bijvoorbeeld 2 witte boterhammen met jam of 1 krentenbol en een glas drinkyoghurt. In deze producten zit veel suiker, waardoor je bloedsuikerspiegel gaat schommelen. Dat zorgt ervoor dat je snel zin krijgt in nóg meer suiker. Je kunt natuurlijk kiezen voor een gezondere variant zoals een volkoren boterham met pindakaas zonder toegevoegde zout of suiker, maar bekijk ook eens de gezonde alternatieven hieronder!

Hoe maak ik een gezond ontbijt zonder brood?

Misschien wil je minder koolhydraten eten, mag je geen gluten of heb je ‘s ochtends nog niet zo’n trek in een boterham. Kies dan voor havermoutpap of yoghurt met muesli en fruit. Hier kun je eindeloos mee variëren.


Eindeloos variëren met gezonde pannenkoeken

Bananenpannenkoeken of havermout-pannenkoeken heb je misschien al eens geprobeerd. Maar wat dacht je van wortelpannenkoeken of deze heerlijke koolpannenkoeken? Er zijn online genoeg recepten te vinden. Hartstikke gezond, omdat je direct een flinke portie groente binnenkrijgt!

Zo maak je een gezond ontbijt met ei

Met eieren kun je alle kanten op! Ze bevatten veel eiwitten en vetten die zorgen voor meer energie en minder honger. Roerei, spiegelei, gekookt ei of omelet: allemaal behoren ze tot een gezond ontbijt. Maak roerei met tomaat op toast en voeg een beetje peper toe. Of ga voor een spinazieomelet met kruidensla.


Makkelijk en gezond: de ontbijtsmoothie

Ontbijtsmoothies zijn hartstikke voedzaam én gezond. Zo bevatten ze veel vitaminen, antioxidanten, vezels en eiwitten. Zeker als je ‘s ochtends weinig tijd hebt, is een ontbijtsmoothie ideaal!