broodbeleg

Gezond, verantwoord en lekker broodbeleg

Gezellig samen aan tafel om een boterham te eten. Voor de meeste kinderen een moment van rust, even nieuwe energie opdoen voor weer een hele middag plezier maken. Laat die kinderen maar smullen, met deze tips voor gezond en lekker beleg!

Begin goed

De meeste kinderen onder de 4 jaar krijgen te weinig gezonde vetten binnen. Smeer daarom op elke boterham een dun laagje zachte margarine uit een kuipje. Daarmee krijgen kinderen gezonde vetten binnen, die belangrijk zijn voor een gezonde groei en ontwikkeling. Je herkent zachte margarine in een kuipje aan het vetpercentage, dat is ongeveer 80%. Ook staat de term ‘margarine’ op de verpakking, meestal in de buurt van de ingrediëntenlijst.

Hartig of zoet?

Van oudsher delen we beleg vaak in zoet en hartig beleg in. Zoet beleg, zoals hagelslag en jam bevat vaak veel suiker en maar weinig voedingsstoffen. Hartig beleg, zoals vleeswaren, vegetarische smeerworst en kaas bevatten meer voedingstoffen maar vaak ook veel zout en ongezonde vetten. Varieer daarom het liefst tussen hartig en zoet beleg en beleg dun. Daarmee beperk je de inname van suiker, zout en ongezonde vetten. Uiteindelijk gaat het om de balans!

Help: dagkeuzes?!

Zet je vooral Schijf van Vijf beleg op tafel, dan ben je helemaal gezond bezig. Maar eerlijk is eerlijk, dat is best lastig want veel ‘klassieke’ belegkeuzes vallen buiten de Schijf van Vijf. Jam, appelstroop, kipfilet en 30+ kaas zijn allemaal zogenoemde ‘dagkeuzes’. Het advies van het Voedingscentrum is om die niet vaker dan 1 keer per dag aan te bieden aan kinderen tot 4 jaar. Maar wat doe je dan op die andere boterham(men)? Denk voor zoet beleg eens aan fruit; de meeste kinderen vinden dat heerlijk. Helemaal als jij die plakjes banaan, appel of aardbei op de boterham aanprijst als een echte traktatie! Voor hartig beleg kun je denken aan wat gekookt of gebakken ei, avocado, 100%- pindakaas, zuivelspread of mozzarella. Ook hierbij geldt: varieer vooral en beleg dun.

Goed bezig met groente

Helaas staan de meeste groentespreads en hummus door het toegevoegde zout niet in de Schijf van Vijf. Maar kies je een variant met een zoutgehalte van minder dan 1 gram zout per 100 gram, dan blijf je in ieder geval binnen de dagkeuzes. Nog lekkerder en gezonder? Zet daarnaast ook wat losse snackgroente op tafel, zoals plakjes komkommer, reepjes paprika of stukjes tomaat. Eet smakelijk!

Dit blog is geschreven door Voedingsjungle, kennis- en communicatiebureau over voeding van kinderen.