Geef de kinderen een extra vitamineboost met groentesnacks van het seizoen

Zet ‘s middags op het kinderdagverblijf een bord kleurrijke snackgroenten op tafel en binnen no-time is het leeg. Wist je dat groenten uit het seizoen extra voedingsstoffen en vitamines bevatten? Reden te meer om ook het groentetussendoortje af te stemmen op het seizoen. Deze 4 snackgroenten komen in de lente van het land.

De meeste mensen weten dat het goed is voor het milieu en de portemonnee om met de seizoenen mee te eten. Maar niet iedereen weet dat het ook een gezondheidsvoordeel heeft. Groenten bevatten in ‘hun’ seizoen namelijk meer voedingsstoffen en vitamines dan in de rest van het jaar.Zo bevatten broccoli en spinazie in de herfst (hun seizoen) 50% meer vitamine C dan bijvoorbeeld in de lente. Zo kunnen ze ons extra bescherming bieden voor we het griepseizoen in gaan. De natuur weet kennelijk precies wat we nodig hebben*. Daarbij zijn groente en fruit in het seizoen het allerlekkerst, waardoor we er meer van eten en dus meer vitamines binnen krijgen.
Reden te meer om ook het groentetussendoortje af te stemmen op het seizoen! Dit zijn de seizoensgroenten die je in de lente als snack kunt serveren:

Wortel


Knaag, knaag: frisse, knapperige worteltjes gaan er bij de meeste kinderen in als zoete koek! Van mei tot en met oktober zijn wortels uit Nederland verkrijgbaar. Wortels zitten vol bètacaroteen. Dat stofje beschermt de huid tegen UV-schade van de zon. Precies wat we goed kunnen gebruiken in de lente en zomer! Voor de kinderopvang zijn geschrapte snackwortels ideaal. Die zijn kant en klaar en hoef je alleen op een bordje te leggen.

Komkommer


Dankzij de milde, frisse smaak is de komkommer een echte kindervriend. En hoewel hij voor 97% uit water bestaat, zit hij ook vol vezels, vitamine K, kalium en antioxidanten. Laat de schil er vooral omheen zitten, want die zit vol vitamine C. Snijd de groene waterbom voor de variatie een keer in lange stengels in plaats van plakjes, dat vinden de kinderen zeker interessant! Of maak het jezelf helemaal makkelijk met kant-en-klare snackkomkommertjes.

Bleekselderij


Van half mei tot eind november is bleekselderij uit Nederland volop beschikbaar. Een lekkere smaakmaker voor in de soep, maar ook prima rauw te eten! De knapperige stengels kun je eventueel vullen met een beetje pindakaas of zuivelspread, maar eet ook ‘los’ lekker weg. Wel even goed wassen en de harde nerven er vanaf trekken. Rijk aan bètacaroteen, vitamine B en C!

Radijsjes


Misschien voor sommige kinderen wat te pittig, maar radijsjes zijn het proeven wel waard! Ze bevatten grote hoeveelheden vezels (goed voor de spijsvertering!) en micronutriënten (vooral vitamine C en K). Tip: als je de radijsjes schilt, zijn ze vaak al een stuk minder pittig. Wel even goed in partjes snijden om te voorkomen dat de kinderen erin kunnen stikken. Extra tip: leg alle groentjes rond een schaaltje met hummus en laat de kinderen lekker dippen!

(*Bron: onderzoek van NU.nl)