bewegen

Beweeg meer met deze 5 tips

In deze koude maanden ligt een winterdip op de loer. Van gezond eten en voldoende bewegen krijg je meer energie, heb je minder last van stress, krijg je sterke spieren en slaap je beter. Als volwassene moet je volgens de Gezondheidsraad 150 minuten per week matig of intensief bewegen. Met deze 5 tips gaat dat zeker lukken.


Tip 1: Begin klein en dichtbij


Wat je ook doet, begin klein. Een veelgemaakte fout is het nemen van te grote stappen. Probeer in kleine stapjes je bewegingspatroon te veranderen. Kijk bijvoorbeeld eens naar je dagelijkse bezigheden. Wat zou je anders kunnen doen? Hoe vaak beweeg je nou écht op een dag? Begin bijvoorbeeld iedere dag met een paar minuten extra bewegen. Neem jij altijd de lift? Kies dan eens vaker de trap. Ga je altijd met de auto naar je werk? Parkeer deze dan één of twee straten verderop. Het laatste stuk naar werk of naar huis moet je dan lopen.


Tip 2: Doe iets wat je leuk vindt


Heb jij een hekel aan sporten? Goed nieuws! Bewegen hoeft namelijk geen sporten te zijn. Er zijn veel verschillende manieren om actief bezig te zijn zonder dat je met een bezweet hoofd rond hoeft te lopen. Veel dingen die je normaal op een stoel achter de keukentafel doet, kunnen vaak ook staand. Van knutselen en puzzelen tot fotoboeken maken. Kijk eens of je dit vanaf nu staand kunt uitvoeren. Wees creatief en doe dingen met plezier. Dit houdt je gemotiveerd.


Tip 3: Maak van een (bel)afspraak een wandeling


Je hebt een werkdag gepland staan waarin je van de ene belafspraak naar de ander gaat. Kijk of je een van deze afspraken kunt combineren met een wandeling buiten. Je kunt je wandeling ook combineren met het luisteren naar een podcast of audioboek. Even tijd voor jezelf!


Tip 4: Beweeg samen


Je hoeft niet alles alleen te doen. Samen bewegen is leuker dan alleen. Wanneer je met iemand hebt afgesproken, is de drempel hoger om af te zeggen. Je kunt elkaar motiveren en elkaar helpen als het even minder gaat. Ook thuis kan je, zonder direct contact, gezellig samen sporten. Plan een video afspraak in en ga aan de slag. Op het internet zijn tal van workouts te vinden. Pak je matje er maar bij en jullie moment van bewegen kan beginnen.


Tip 5: Kies een doel


Wanneer je een doel hebt, voer je alles makkelijker uit. Dit geldt natuurlijk ook voor bewegen. Download een stappenteller op je telefoon en maak iedere dag een stappendoel. Een stappenteller heeft twee voordelen:

  • Je wordt je bewuster van de beweging die je krijgt op een dag.

  • Het zorgt ervoor dat je gemotiveerder wordt. Als je stappendoel op 10.000 stappen staat, en je ziet op de stappenteller dat je op 9.000 zit, ga je sneller nog even een rondje lopen.


Je kunt er ook voor kiezen om met mensen in je omgeving een challenge aan te gaan. Wie heeft er aan het einde van de week de meeste stappen gezet? Het is belangrijk om trots te zijn op je successen en breidt ze uit wanneer het routine is geworden. Haal jij iedere week gemakkelijk je challenge? Zoek dan een manier hoe jij jezelf weer kunt uitdagen. Zet je stappendoel bijvoorbeeld iets hoger of probeer een bepaalde afstand in kortere tijd te wandelen.

Deze tekst is geproduceerd door onze partner Coop.