10 handige tips waardoor kinderen meer groente eten

Meer groente eten is op veel kinderdagverblijven een veelbesproken onderwerp. Want hoe maak je van de kinderen echte groenteliefhebbers? Hoe zorg je ervoor dat ze de dagelijkse hoeveelheid groenten binnen krijgen? En hoe houd je het ook nog eens gezellig aan tafel? We hebben tien tips van deskundigen op een rijtje gezet om de beruchte lust-ik-niet fase te doorstaan.

Het goede nieuws: ieder kind kan groenten leren eten. Het is gewoon een kwestie van wennen. Zet er zo min mogelijk druk achter en houd het gezellig aan de eettafel.

1. Stop met praten over eten aan tafel


Stop met praten over eten. Heb het er gewoon niet over. Praat over de dag, over het weer, maar laat het eten onbesproken. Zelfs met een compliment leg je onbewust druk op het eten en op gedrag. Kinderen moeten iets soms wel vijf tot tien keer proeven, voordat ze aan een smaak gewend zijn. Zeg er niets over, zet het gewoon steeds weer op tafel.

2. Wees creatief met groente


Gebruik groente om er iets leuks van te maken, zoals een gezichtje. Of maak samen met hun een groentespread voor op brood.

3. Begin eens met een groen voorgerecht


Aan het begin van de maaltijd zijn kinderen meer geneigd tot proeven. Maak bijvoorbeeld een groentemuffin, groentesoep of geef ze reepjes groente met een dip.

4. Maak een spel van de maaltijd


Speel groentebingo! Elke keer als een kind een (nieuwe) groente heeft gegeten, mag hij/zij de groente doorkruisen op zijn bingokaart. Gegarandeerd succes.

5. Maak het bord verrassend op


Verras de kinderen en maak het bord een keer écht anders op. Serveer bijvoorbeeld sperzieboontjes in een bakje waar normaal friet in zit of rijg groente, aardappels en vlees aan een spiesje. Maak er vooral een feestje van.

6. Verstop groente in het eten


Denk aan wortel- of spinaziepannenkoeken, sausjes met extra veel gepureerde groente. Of ook hartige taarten, hartige muffins en zoete cakejes op basis van peulvruchten. Smoothies zijn ook ideaal om groenten in te verwerken.

7. De aanhouder wint


Wil je de kids aan een specifieke groente laten wennen? Maak dan elke week één maaltijd met die groente. Je kunt elke week hetzelfde recept maken of de groente juist elke week anders bereiden. Bijvoorbeeld in een soep, verwerkt in een hartige taart, bij de pasta, in de lasagne, op een pizza of in een salade.

8. Geef groente niet alleen tijdens de avondmaaltijd


Na het avondeten is er niet nog ander eten. Geef ze standaard een bakje rauwkost bij het tv-moment. Zo weet je dat er al wat in zit en kan je met een gerust hart bij het avondeten zeggen: dit is het.

9. Laat je kind meekijken of helpen in de keuken


Kweek interesse door ze bij het koken te betrekken. Leg iedere stap die je doet uit, alsof je een tv-kok bent. Zo worden zelfs de kleintjes enthousiast van eten.

10. Betrek je kind bij een moestuin


Hoe eerder kinderen vertrouwd raken met verse groenten, hoe beter. Het samen oogsten van groenten werkt heel goed. Als je de mogelijkheid hebt, schrijf je in voor een zelfoogst-tuin of betrek ze bij de moestuin. Zelf worteltjes uit de grond halen, prei steken en daarna samen bereiden. Let maar op: een kind probeert zijn ‘eigen groenten’ die avond echt wel.